Σχολεία “ανοιχτά στην κοινωνία, στον πολιτισμό, στην τέχνη”

DSC_4828Στηρίζω την κίνηση Ενότητα για την Ανατροπή, όχι μόνο γιατί εκτιμώ τον υποψήφιο δήμαρχο, Σπ. Παναγιώτου, και τους άλλους συναγωνιστές και φίλους για τους αγώνες που έχουν δώσει και δίνουν για το Γαλάτσι, αλλά και γιατί, επίσης,  πιστεύω ότι όσοι και όσες συμμετέχουμε στην κίνηση …. αγωνιζόμαστε για μια δημοτική Αρχή που θα στηρίζει:

  • ένα ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο, με παιδαγωγική ελευθερία, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς,
  • σχολεία «ανοιχτά στην κοινωνία, στον πολιτισμό, στην τέχνη», που θα λειτουργούν «αντισταθμιστικά» μετατρέποντας τη διαφορά σε μορφωτικό πλεονέκτημα και σε ευκαιρία για πολιτισμικό εμπλουτισμό και δημιουργία και
  • Τ.Α -σχολεία  = ασπίδα κοινωνικής αλληλεγγύης και προστασία

Στέλλα Πρωτοναταρίου (Διευθύντρια 132 Δημοτικού σχολείου)
Από την ομιλία της στην ημερίδα που διοργάνωσε η δημοτική κίνηση Γαλατσίου “ΕΝΟΤΗΤΑ για την ΑΝΑΤΡΟΠΗ” με θέμα ““Παιδεία- αθλητισμός Πολιτισμός και η τοπική αυτοδιοίκηση”

Εκπαίδευση και Τοπική Αυτοδιοίκηση

 

            Πρόλογος

Η οικονομική και η κοινωνική κρίση που βιώνουμε έντονα ως κοινωνία με τις τραγικές συνέπειές της  έχουν αγγίξει τις περισσότερες από τις οικογένειες των παιδιών που φοιτούν στα σχολεία μας, τα οποία είναι και οι πιο ευαίσθητοι δέκτες της.

            Η υπάρχουσα κατάσταση

Στην εκπαίδευση, η δημόσια δωρεάν παιδεία υπονομεύεται. Το δημόσιο σχολείο υποχρηματοδοτείται και υποβαθμίζεται, καθώς καταργούνται δομές και λειτουργίες του. Συγκεκριμένα, το Υ.ΠΑΙ.Θ. ακολουθώντας τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ και της ΕΕ, συνεχίζει να καταργεί ή να  συγχωνεύει σχολεία, να μην καλύπτει τα ΄΄κενά΄΄ σε εκπαιδευτικούς με συνέπεια να χάνονται χιλιάδες ώρες διδασκαλίας, καταργεί αναίτια ολόκληρους τομείς και ειδικότητες της Τεχνικής Εκπαίδευσης  εκχωρώντας τους ουσιαστικά στα ιδιωτικά ΙΕΚ, βάζει σε ομηρεία 20.000 μαθητές που φοιτούσαν σ΄αυτούς τους τομείς και απολύει τους μόνιμους εκπαιδευτικούς (οι πρώτες απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων μετά 103 χρόνια), αλλά και τους σχολικούς φύλακες.

Καταργεί επίσης τα απογευματινά τεχνικά σχολεία (ΕΠΑΣ) και αντικαθιστά, μέρος της τεχνικής εκπ/σης με την κατάρτιση και την μαθητεία-απλήρωτη εργασία, οδηγώντας χιλιάδες μαθητές από τα χαμηλά και μεσαία κοινωνικά στρώματα εκτός τυπικής εκπαίδευσης. Επί πλέον με τη δήθεν αξιολόγηση, και  με τον τρόπο που το Υπουργείο επιβάλλει να εφαρμοστεί, θα κατηγοριοποιηθούν τα σχολεία, θα διευρυνθούν ακόμα περισσότερο  οι ήδη υπάρχουσες κοινωνικές ανισότητες και θα δημιουργηθεί μια νέα δεξαμενή διαθεσιμοτήτων και απολύσεων εκπ/κών. Το “Νέο Λύκειο”, με τις Πανελληνίου τύπου εξετάσεις να ξεκινούν από την Α΄ τάξη Γενικού και Τεχνολογικού Λυκείου, θα στρέψει τα παιδιά από πιο νωρίς στα φροντιστήρια, θα προκαλέσει δυσβάσταχτη οικονομική επιβάρυνση στους γονείς, και  θα αυξήσει τη μαθητική διαρροή. Διογκώνεται έτσι ακόμα περισσότερο η ανισότητα των ευκαιριών για μόρφωση, και βέβαια όλοι γνωρίζουμε ότι η ανισότητα των ευκαιριών στο σχολείο είναι η εκπαιδευτική διάσταση της κοινωνικής ανισότητας και της ταξικότητας της κοινωνίας.

Τα παραπάνω τα ζήσαμε έντονα και στο Δήμο μας, ο οποίος σχεδόν δεν αντέδρασε, όταν καταργήθηκαν τομείς των τεχνικών  ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ στην Γκράβα, που μάλιστα είναι σχολεία του Γαλατσίου.

Η υποχρηματοδότηση, επίσης, των σχολείων και η αδιαφάνεια στην κατανομή και διαχείριση των οικονομικών πόρων, οδηγεί στην αναγκαστική αναζήτηση χορηγών ή στην οικονομική συμμετοχή των συλλόγων Γονέων για την κάλυψη παγίων αναγκών των σχολικών μονάδων.

Υπάρχουν, επίσης, οφειλές σε λογαριασμούς ΔΕΚΟ του Δήμου όπως στο σχολικό συγκρότημα της Γκράβας (όπως πρόσφατα πληροφορήθηκα).

 

Ακόμα, τα προβλήματα των σχολικών κτιρίων, συμπεριλαμβανομένων και των παιδικών και βρεφονηπιακών  σταθμών, είναι σοβαρά. Κτίρια στο Δήμο μας σε κατάσταση αποσύνθεσης, μαθητές και μαθήτριες που κάνουν μάθημα σε Κοντέινερ, σχολεία του Δήμου που φιλοξενούνται σε σχολικά κτίρια του Δήμου Αθηναίων, ανυπαρξία αιθουσών (κάποιες χωρίζονται με κόντρα πλακέ), κλπ.

 

Επί πλέον η οικονομική κρίση με την εκτόξευση στα ύψη της ανεργίας και την απελπιστική οικονομική κατάσταση που βιώνουν τα παιδιά και οι οικογένειές τους έχει οξύνει προβλήματα όπως την ενδοοικογενειακή βία, τον κλονισμό της ψυχικής υγείας, την ενδοσχολική βία, τις εξαρτήσεις και τη χρήση ουσιών στο μαθητικό πληθυσμό, καθώς και φαινόμενα ξενοφοβικών και ρατσιστικών συμπεριφορών.

Στον ευαίσθητο χώρο λοιπόν της δημόσιας παιδείας είναι αναγκαίο περισσότερο από ποτέ  να συγκροτηθεί ένα πλατύ μετώπο αντίστασης και διεκδίκησης από  εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές/μαθήτριες, εργαζόμενους στην εκπαίδευση, σε συνεργασία με συλλογικότητες, σωματεία, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και την τοπική κοινωνία. Όλοι μαζί, με ριζοσπαστικές δράσεις και παρεμβάσεις οφείλουμε να υπερασπιστούμε να ‘ναι προσβάσιμο, χωρίς διακρίσεις, το αγαθό της εκπαίδευσης σε όλα τα παιδιά του Δήμου μας, Έλληνες και μετανάστες μαθητές και μαθήτριες, παιδιά με αναπηρίες, παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, κ.λ.π.

Η δημοτική αρχή έχει ένα πρωτεύοντα ρόλο. Μέσα από τη συνεργασία της με τη σχολική κοινότητα μπορεί να καταγράψει και να αναδείξει τις ανάγκες και τα προβλήματα, να ιεραρχήσει τις προτεραιότητες, να βρει τις λύσεις. Η Τ.Α. πρέπει να είναι αρωγός και συνεργάτης της σχολικής κοινότητας.

Είναι σημαντικό να  διαμορφώνεται μια συλλογική συνείδηση, που, εν δυνάμει, θα βοηθά στην ανάπτυξη στρατηγικών παρέμβασης και συλλογικής δράσης.

 

            Προτεραιότητες – Προτάσεις

Οι ανάγκες των σχολείων και η άμεση αντιμετώπισή τους πρέπει να είναι προτεραιότητα της δημοτικής αρχής. Πρέπει να αγωνιστούμε για

  • καμμιά κατάργηση-συγχώνευση σχολείων στο Δήμο,  αλλά καιγια την επιστροφή των καταργημένων τομέων στην τυπική δημόσια τεχνική εκπαίδευση καθώς και των απολυμένων εργαζομένων στις θέσεις τους
  • Ενίσχυση της χρηματοδότησης από το Υπουργείο Παιδείας.
  • Αφορολόγητο πετρέλαιο για τη θέρμανση των σχολείων.

 

Επίσης,νομίζω ότι  πρέπει να προσπαθήσει η δημοτική αρχή:

 

  1. Να έρθει σε επαφή με τους Διευθυντές των σχολείων και τους Συλόγους διδασκόντων καθώς και την Ένωση και τους Συλλόγους γονέων, και τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των εκπαιδευτικών (Σύλλογο Αθηνά, Γ΄ ΕΛΜΕ), ώστε να ανταποκριθεί όσο το δυνατόν περισσότερο στις ανάγκες των σχολείων.
  2. Να συσταθεί επιτροπή άμεσης παρέμβασης, από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου σε συνεργασία με τις σχολικές επιτροπές για τις ανάγκες των σχολικών κτιρίων.
  3. Να υπάρχει απόλυτη διαφάνεια, συλλογικότητα και νομιμότητα στη διαχείριση των οικονομικών των σχολικών επιτροπών.
  4. Οι σχολικές επιτροπές να αναλάβουν την πληρωμή των παγίων εξόδων των σχολείων (ΔΕΚΟ) και την ένταξη, όσων δεν έχουν ακόμα ενταχθεί, σε οικονομικά προγράμματα τηλεπικοινωνιών.
  5. Να καταρτιστούν με νόμιμο και απόλυτα διαφανή τρόπο συμβάσεις, για την συγκεντρωτική προμήθεια υλικών και υπηρεσιών, ώστε να μειωθεί το κόστος. Η προμήθεια να γίνεται, όπου υπάρχει η δυνατότητα,  από καταστήματα του Δήμου μας.
  6. Να διαμορφωθούν κατάλληλα τα σχολεία, ώστε να είναι φιλικά στα παιδιά με αναπηρίες.

 

Εκπαίδευση– Τοπική Αυτ/κηση : ασπίδα κοινωνικής αλληλεγγύης και προστασίας

Σήμερα, την εποχή της κρίσης και των μνημονίων, θεωρώ ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει αυξημένη υποχρέωση να στηρίξει με δομές και υπηρεσίες τα παιδιά και τις οικογένειες τους, που ανήκουν  σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες.

Σε συνεργασία Δήμου και σχολικής κοινότητας θα πρέπει να εντοπιστούν και να καταγραφούν οικογένειες και παιδιά, που βιώνουν φτώχεια, κοινωνικό αποκλεισμό, κάθε είδους βία, σοβαρές ενδοοικογενειακές δυσλειτουργίες, κακοποίηση, εξαρτήσεις κλπ.. Η υποστήριξη της Τ. Α. θα αφορά στην κάλυψη βασικών βιοποριστικών αναγκών των παιδιών και των οικογενειών τους, καθώς και σε ζητήματα πρόληψης και προστασίας της υγείας τους, σωματικής και ψυχοσυναισθηματικής, από εξειδικευμένους επιστήμονες.

Οι προτεραιότητες της δημοτικής αρχής, κατά τη γνώμη μου,  πρέπει να είναι:

  • Η φοίτηση όλων των παιδιών στους βρεφονηπιακούς-παιδικούς σταθμούς του Δήμου, καθώς και στα νηπιαγωγεία (προνήπια) (για εκπαίδευση και κοινωνικοποίηση…)
  • Η εξασφάλιση σίτισης σε όσους μαθητές/μαθήτριες το έχουν ανάγκη, με πόρους που θα εξασφαλίσει ο Δήμος.
  • Η Προσπάθεια οργάνωσης και λειτουργίας κεντρικών μαγειρίων, ώστε να τροφοδοτούνται τα παιδιά των βρεφονηπιακών-παιδικών σταθμών, αλλά και όσα έχουν ανάγκη στην πρ/θμια και δευτ/θμια εκπαίδευση.
  • Η παροχή δωρεάν Πιστοποιητικών Υγείας και εμβολίων για όλους τους ανασφάλιστους  μαθητές/μαθήτριες.
  • Η διάγνωση και θεραπεία  μαθησιακών δυσκολιών σε οικονομικά αδύνατους και ανασφάλιστους  μαθητές/μαθήτριες.
  • Η δημιουργία Κέντρου Πρόληψης, Συμβουλευτικής με επαγγελματίες της ψυχικής υγείας για άμεση παρέμβαση σε καταστάσεις επείγουσας κοινωνικής ανάγκης.
  • Η σταθερή συνεργασία  με φορείς που δραστηριοποιούνται στον τομέα  πρόληψης και θεραπείας των εξαρτήσεων (ΚΕΘΕΑ κ.λ.π)
  • Η καθιέρωση της αιμοδοσίας  στα σχολεία, ως θεσμού υπό την αιγίδα  του Δήμου.
  • Η εξοικονόμηση των αναγκαίων πόρων για τη λειτουργία και τη στήριξη από το Δήμο κοινωνικού φροντιστηρίου για όσα παιδιά το έχουν ανάγκη.
  • Η δημιουργία κοινωνικού φαρμακείου και κοινωνικού ιατρείου, με τα οποία θα δικτυωθούν οι σχολικές κοινότητες.

 

Πολιτιστική κίνηση-αθλητισμός  στα σχολεία.

Είναι νομίζω αυτονόητο ότι κάθε μαθητής και κάθε μαθήτρια έχει δικαίωμα να έχει πρόσβαση σε όλα τα αγαθά του πολιτισμού και ταυτόχρονα να  είναι συμμέτοχος/η στη δημιουργία. Στο πλαίσιο αυτά είναι αναγκαίο:

 

  1. Να γίνει κάθε σχολείο κύτταρο πολιτισμού-αθλητισμού της γειτονιάς. Να ανοίξουν τα σχολεία τις απογευματινές ώρες και το Σαββατοκύριακο με τη συνεργασία της σχολικής κοινότητας, για να αναπτύσσονται  πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες παιδιών και ενηλίκων (συνεργασία με πολιτιστικούς-αθλητικούς συλλόγους της πόλης, κ.λ.π) (πάντα φυσικά με όρους προστασίας υλικών και εγκαταστάσεων)

 

  1. Να στηριχτεί κάθε εικαστική παρέμβαση στα σχολεία, προκειμένου να δοθούν κίνητρα για την καλλιτεχνική έκφραση και αισθητική καλλιέργεια των μαθητών/μαθητριών.

 

  1. Να στηριχτούν και να λειτουργήσουν δανειστικές βιβλιοθήκες σε κάθε σχολικό συγκρότημα για τα παιδιά και τους γονείς τους.

 

  1. Να ενισχυθούν και να διευρυνθούν  στέκια νεολαίας.

 

  1. Να βρεθεί  μόνιμος χώρος όπου θα γίνονται σταθερά κινηματογραφικές προβολές και θα παρουσιάζονται θεατρικές παραστάσεις για τα παιδιά και τους εφήβους.

 

  1. Να εξασφαλιστούν οι απαραίτητες προϋποθέσεις (χώροι/υποδομές, οικονομικοί πόροι) για τη λειτουργία θεατρικών και μουσικών ομάδων στα σχολεία.

 

  1. Να θεσμοθετηθεί μαθητική πολιτιστική εβδομάδα (φεστιβάλ νεολαίας). (Γνωρίζω πως ανάλογο φεστιβάλ οργανώνει η Δράση, με μεγάλη επιτυχία).

 

  1. Να καθιερωθεί διασχολικό τουρνουά για τα αθλήματα μπάσκετ, ποδόσφαιρο και βόλεϊ.

   

  Τοπική Αυτοδιοίκηση- Εκπαίδευση – Περιβάλλον.

Το σύνολο των σχολικών κτιρίων της πόλης είναι ενεργοβόρα. Πρέπει ο Δήμος να διεκδικήσει από την κυβέρνηση και να αναζητήσει Ευρωπαϊκά προγράμματα για τη χρηματοδότηση της ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων (πράσινα σχολεία, φωτοβολταϊκά, φυσικό αέριο).  Να στηρίξει, επίσης, τα περιβαλλοντικά προγράμματα των σχολείων και να προωθήσει τη συστηματική και εντατική ανακύκλωση σε αυτά.

 

Επίλογος

Στηρίζω την κίνηση Ενότητα για την Ανατροπή, όχι μόνο γιατί εκτιμώ τον υποψήφιο δήμαρχο, Σπ. Παναγιώτου, και τους άλλους συναγωνιστές και φίλους για τους αγώνες που έχουν δώσει και δίνουν για το Γαλάτσι, αλλά και γιατί, επίσης,  πιστεύω ότι όσοι και όσες συμμετέχουμε στην κίνηση …. αγωνιζόμαστε για μια δημοτική Αρχή που θα στηρίζει:

  • ένα ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο, με παιδαγωγική ελευθερία, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς,
  • σχολεία «ανοιχτά στην κοινωνία, στον πολιτισμό, στην τέχνη», που θα λειτουργούν «αντισταθμιστικά» μετατρέποντας τη διαφορά σε μορφωτικό πλεονέκτημα και σε ευκαιρία για πολιτισμικό εμπλουτισμό και δημιουργία και
  • Τ.Α -σχολεία  = ασπίδα κοινωνικής αλληλεγγύης και προστασίας

 

Advertisements
This entry was posted in Αθλητισμός, Δήμος Γαλατσίου, Κινήματα, Κοινωνία, Πολιτισμός, Πολιτική, Τοπική αυτοδιοίκηση and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s